Dag 18 - Rocher Rouge Campground Killarney - Sauble Falls Provincial Park

6 augustus 2017 - Sauble Falls Provincial Park, Canada

Vandaag verlaten we het natuurgeweld en gaan op weg naar Manitoulin Island, het grootste eiland in een zoetwater meer ter wereld. Zelf bevat het eiland ook weer honderden meertjes. Erg lang zullen we er niet blijven want we gaan een pow wow annual bezoeken, een festival van de first nation indianen. We zien indianen in de mooiste kleding, kleurrijk, veel versieringen en attributen. Sommigen dragen zelfs een heel berevel of een wolfhuid. En natuurlijk veren in alle kleuren en maten. We zien de grand entry, flag and veteran song en de invocation. Daarnaast zien we verschillende dansen die gepaard gaan met het nodige getrommel.

Wij hebben een presentje voor het opperhoofd en mogen hem dit aanbieden. Later op de middag worden de Nederlanders uitgenodigd om deel te nemen aan een dans. Sylvia, Joske, Sanne, Daan, Sebas en Sarah lopen naar voren en dansen een paar rondjes mee. Vooral de jongste kinderen kijken ons soms wat verwijtend aan omdat we schijnbaar volledig de mist in gaan, maar ach, we zijn wel een leuke ervaring rijker.

Verder wordt er erg veel, en vooral langdradig, gepraat. Soms best interessant, maar regelmatig verliezen we de draad van het verhaal en wachten dan met smart op een nieuwe dans.

We eten nog wat op het festival en de keuze is hilarisch. Zo kun je kiezen uit Elk meatbal, Bison mie, Moose wrap en een zeer smaakvolle pow wow blueberry festival pie.

's Avonds maken we met de Chi-Cheemaun ferry de oversteek van South Baymouth op Manitoulin naar Tobermory. Een tocht van een kleine twee uur. Mooi om allemaal kleine eilandjes om je heen te zien, maar wat vooral erg prettig is, is dat we even lekker uitrusten en geen kant op kunnen. Met een stralend zonnetje boven ons is het prima vertoeven op het dek. Als het wat bewolkt wordt en een frisse wind de boventoon voert, verplaatsen we ons naar het loungedek aan boord.

's Avonds tijdens de schemering komen we aan op de volgende stop, Sauble Falls Provincial Park.  Omdat het binnen de kortste keren donker is ondernemen we niks meer vandaag. Hoewel, nu we nog maar een paar dagen in de camper zullen doorbrengen en de voorraadkasten nog rijkelijk gevuld zijn, maken we een begin met de totale opruiming. Er komt van alles op tafel, van tomaatjes, worteltjes en komkommer, tot pistachenootjes, toastjes met verschillende kaasjes en kale dorito chips (de avocado's waren helaas rot, dus geen guacamole dip vandaag).

Met een voldaan gevoel blazen we de kaarsen uit en springen we in bed, in afwachting van wat morgen ons zal brengen.

1. Antoinette:
    9 augustus 2017
    Zal een prachtige ervaring zijn geweest bij Indianen en weer een leuk verslag!